Sökmotoroptimering är ingen avancerad vetenskap. Allt som krävs är baskunskap om sökmotoroptimering och hårt arbete för att arbeta upp sin sida på sökmotorer. Genvägar finns (så kallad “blackhat”) finns, men de är sällan hållbara eller långvariga då Google och alla andra sökmotorer hela tiden försöker få så kvalitativt innehåll så högt upp som möjligt.

Här är en enkel guide till sökmotoroptimering skriven av en icke-SEO-expert som gillar att pyssla med hemsidor:

1. MÅL

Det första du behöver är ett mål med hemsidan. Vilka besökare vill du ha till hemsidan? Vilket budskap vill du ge dessa besökare? Strategin ser annorlunda ut för olika typer av verksamheter. Ett litet företag vill förmodligen dela med sig av relevant information för att skapa förtroende och försäljning av sina tjänster/produkter.

2. SÖKORD

När målen är uppsatta behöver företaget planera in vilka sökord som ska prioriteras. Varumärket kommer nästan alltid hamna överst i sökmotorer hur man än bär sig åt, så det är inget bekymmer. De prioriterade sökorden kommer sedan användas när du jobbar med innehållet till hemsidan.

Varför är då sökord viktigt? Jo, helt enkelt eftersom sökmotorer söker efter ord och fraser och vill hitta den mest relevanta hemsidan till det sökord som eftersöks. Vissa sökord är det enorm konkurrens kring. Andra sökord är det mindre konkurrens kring. Målet är vanligtvis att hamna framför sina konkurrenter, eller på “top 10” listan som oftast syns direkt på förstasidan.

3. DOMÄN

Nu har du ett mål med din hemsida och ett antal sökord du vill prioritera. Nu är det dags att tänka på domänen. Vanligtvis har du redan en domän som är ditt varumärke. Det funkar bra och stärker varumärket. Vad som kan vara värt att fundera på är om du vill köpa in fler domäner till eventuella kampanjer. Domäner ger en sökning extra krydda, och om sökordet är med i domänen, hamnar sidan högre upp i sökningen. Nackdelen med sökord som kampanjsidor är att det kan se oprofessionellt ut. Detta är kopplat till målen du skrivit ned ovan. Prioriterar du seriositet eller klick?

4. HEMSIDAN

Hemsidan påverkar i allra högsta grad sökresultatet. Först och främst bör sidan vara sökmotoroptimerad, vilket innebär att titel och sökord ligger överst i koden. Sökmotorer verkar skanna kod uppifrån och ned, vilket gör att man vill ha sökorden så högt upp som möjligt. Vissa designar sina hemsidor med minimal kod och offrar utseende till fördel för sökning. Detta har återigen med dina mål att göra. Vill du att kunden ska klicka på nåt, eller vill du ha en visuellt tilldragande hemsida som imponerar på en viss typ av besökare? Laddningstid, bra struktur på titlar och nyckelord är det som behöver beaktas vid produktion av hemsidan.

5. INNEHÅLL

Det absolut viktigaste för att bli rankad högt är hemsidans innehåll. Det är två saker som påverkar: kvalitet och kvantitet. Kvaliteten måste vara hög nog för att vara läsbar eftersom google spårar (jo, det kanske ni känner till) hur länge besökarna är inne på sidorna osv. De vet alltså om besökaren gillar sidan de är inne på, samt om de aktivt väljer sidan framför någon annan. På sätt klättrar sidan i sökmotorerna. Förutom kvalitet, är kvantitet viktigt. Hemsidor som uppdateras blir mer attraktiva för både besökare och sökmotorer. Dessutom dyker sökorden upp mer frekvent och blir därför mer sannolika att hittas, om inte för sig själva, så tillsammans med andra sökord.

6. INLÄNKAR

Nu finns en bra sökmotoroptimerad hemsida. Vad händer sen då? Nu börjar det riktiga arbetet. Att marknadsföra sidan så att det skapas efterfrågan, sökningar och länkar till hemsidan. Sökmotorer gillar när besökare aktivt letar upp en sida. Sökmotorer gillar också att någon länkar till hemsidan. Desto mer kvalitativ sida (högt rankad) som länkar, desto mer värdefullt för hemsidan.

7. MARKNADSFÖRING

Jag nämnde det i förra punkten. Nu har vi egentligen gjort det mesta vi kan för att sökmotoroptimera hemsidan. Kvar återstår att få ut så mycket av de pengar man investerar i hemsidan. Ska man anlita en SEO-expert? Ska man anlita en copywriter som skriver artiklar? Ska man anlita Google Adwords? Ska man göra reklam i radion? Ska man anlita en social-media-ansvarig? Gå till punkt ett och fundera ytterligare på dina mål och strategi med hemsidan. Allt du gör kommer ge resultat.

Jag retades lite på Twitter med SEO-experter genom att påstå att punkterna ovan är allt man behöver veta om sökmotoroptimering och att allt som behövs till en hemsida är en sökmotorplugin och bra innehåll. Det var förstås en sanning med modifikation, men jag vågar ändå påstå att ovanstående punkter utgör 95 procent av vad som är sökmotoroptimering. En marknads/informationsavdelning på ett företag borde ha dessa baskunskaper i sökmotoroptimering.

Att detta är extra spännande och aktuellt för mig just nu, är att jag håller på med en (ny) hemsida för företaget jag jobbar på, Custice. Där kommer jag nu gå igenom dessa steg.