I Aftonbladet läser jag en minst sagt tunn artikel om diagnoser som kan ge för lite sömn. En sådan list skulle kunna göras nästan hur lång som helst. Men syftet med artikeln verkar inte vara en välgjord artikel, utan istället en sorts ingång till självhjälps-KBT för sömnbesvär via “Sömnklubben”. Då är frågan… kan ett sådant program vara effektivt?

Ja, det KAN det naturligtvis vara. Vi forskare ställer oss frågan: Är själva KBT modulerna nödvändiga för att ge effekt? Alltså, stämmer programmets teori, med resultatet? Ett program skulle kunna vara effektivt, utan att det är själva modulerna som ger effekt. Därför brukar man inom forskningen använda sig av placebo-alternativ, där personer får ett behandlingsalternativ, utan de aktiva moduler som programmet innehåller. Exempelvis skulle man kunna jämföra detta KBT-program med ett simpelt avslappningsprogram. Jag återkommer till vad forskningen säger om effektiviteten i jämförelse med sådana program (hoppas det finns sådana studier bara…), eftersom jag tycker det är intressantare att jämföra med placeboprogram, än att jämföra med enbart väntelista (personer som inte får behandling alls). De är självklart att de flesta program är effektiva, om man jämför med “ingen behandling alls”. Det intressanta är VAD det är som gör ett program effektivt.

Hur ser då ett självhjälps-KBT program på internet ut? Jo, man får material varje vecka (eller hur ofta det nu är…) tillsammans med hemuppgifter som man utför. I de flesta fall har man tillgång till supportpersonal som är insatta i ämnet. Själva teorin inom KBT är att förstå varför man tänker som man gör, och att dessa “automatiska” tankar inte alltid är rationella. När det gäller sömnbesvär kanske man tänker “Fy fan, snart är det dags att lägga sig, jag kommer inte kunna sova på två timmar. Vilken pina!”. Oavsett om det stämmer eller inte, så är den tanken inte särskilt hjälpsam. KBT förklarar hur denna tanke uppstår och vad man kan göra åt den.

Här är dock KBT lite överoptimistisk. För man kan inte programmera om hjärnan genom att TÄNKA annorlunda. I så fall skulle de flesta människor tänka “rätt”. Istället måsta man ÖVA på att utföra handlingar, för att på så sätt få andra tankar i huvudet. Exempelvis kanske kan över på att enbart använda sovrummet för att sova (och inte titta på TV, exempelvis). Att träna innan man lägger sig (tex en promenad). osv osv. I längden gör detta till att hjärnan dels har större lust att sova, och dels till att katastroftankarna minskar.

Nu till själva frågan. Funkar det? Jag tittar i min databas och undersöker saken…

Jag hittar ingen studie som undersöker just internet-baserade KBT program och sömnbesvär, utan får nöja mig med randomized controlled studies. De flesta studier ger stöd för att KBT-program mot sömn är effektiva. Vad innebär då detta? Jo, det innebär att grupperna skiljer sig åt signifikant, när det gäller sömnförbättringar, vilket man attributerar programmet. Signifikant bättre innebär oftast att det med 95 procent säkerhet inte är slumpen som avgjort skillnaderna mellan grupperna. Men att ett program kallas “bevisat effektivt” betyder inte att det kommer att vara effektivt, utan just det jag precis förklarade, att gruppskillnader påvisats.

Lite siffror från den studie jag just nu tittar på:

Currie, S. R., Wilson, K. G., Pontefract, A. J. & deLaplante, L. (2000). Cognitive -behavioural treatment of insomnia secondary to chronic pain. J Consult Clin Psychol, 68, 407-16

Jag redovisar siffror som förklarar skillnader mellan grupperna (KBT och Väntelista) tre månader efter behandlingen:

Total Sömntid: 6,4 timmar (KBT), 5,6 timmar (VL)

Vaken efter läggdags: 51 minuter (KBT), 97 minuter (VL)

Kanske ger en tydligare bild i själva effektiviteten.

En följdfråga skulle kunna vara: Är just det här programmet bättre? Är det värt pengarna?

Där måste jag nog svara. Nja!! Nej, det är inte bättre än tex gratis information på nätet som ger dig samma kunskap och förutsättningar att förstå den problematik du “lider” av. Däremot kanske du snabbare förstår problematiken, och du kanske lägger ner dig mer eftersom du betalat för tjänsten! Så den positiva nyheten för den som absolut inte har råd med detta program är att det går att fixa själv, lika effektivt, med lite extra tid.

Ni som är riktigt petiga, kan kontakta dessa forskare för mer info!

http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01105052?intr=%22Self-help+CBT-I%22&rank=1

Lite sökord för er som vill googla vidare:

CBT-I heter den typ av KBT som är riktad mot sömnsvårigheter.

Sleeping disorders borde det finnas info om på Wiki.

1 2 3 4 5